5 شغل پردآمد حوزه شبکه‌های کامپیوتری کدامند؟
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ تاریخ انتشار

اگر به دنبال یافتن یک شغل در زمینه شبکه سازی کامپیوتری هستید، باید در ذهن خود به سوالات مختلفی پاسخ دهید، از جم‌ه این که کدام مشاغل شبکه بالاترین دستمزد را پرداخت می‌کنند؟ یا در کدام حوزه ها تقاضا بیشتر است؟ و پرسش‌هایی از این دست.

در ادامه این مقاله با 5 شغل برتر صنعت شبکه‌های کامپیوتری با بیشترین میزان دستمزد آشنا خواهید شد که می‌تواند به شما در راه رسیدن به حرفه مورد نظرتان کمک کند.

1. معمار راهکارهای شبکه

معمار راهکارهای شبکه (Network Solutions Architect) یکی از پردرآمدترین مشاغل در صنعت شبکه است. وظایف آنها شامل طراحی یک شبکه کارآمد و مقرون به صرفه برای سازمان‌ها  و شرکت‌های بزرگ است. همچنین آنها باید شبکه‌های موجود را هم مدیریت و تجزیه و تحلیل کنند. یک معمار راهکارهای شبکه دائما با فروشندگان فناوری در حال تعامل است تا بهترین استراتژی‌ها و جدیدترین تجهيزات مورد نیاز برای موارد خاص تجاری را شناسایی کنند.

معمولا معماران شبکه باید حداقل دارای مدرک لیسانس و حدود 3 تا 5 سال تجربه داشته باشند. در اختیار داشتن چند گواهینامه مرتبط با شبکه نیز امتیاز شما را در این بازار کار افزایش می‌دهد. شرکت‌ها اغلب ترجيح می‌دهند کسانی را استخدام کنند که در زمینه شبکه نرم افزار محور (SDN) مهارت و تجربه داشته باشند و به خوبی با فناوری‌های مجازی سازی سرور، ذخیره سازی و خدمات خودکارسازی آشنا باشند.

  • میانگین دستمزد سالانه یک معمار راهکارهای شبکه چیزی در حدود 105 تا 115 هزار دلار است.

2. برنامه نویس شبکه

اگر از آن دست افرادی هستید که همزمان هم به شبکه و هم به برنامه نویسی علاقه دارید، بهتر است شغل برنامه نویسی شبکه (Network Programming) را انتخاب کنید. این حرفه در صنعت شبکه سازی بسیار مطرح است. یک برنامه نویس شبکه کدها و اسکریپت‌های مرتبط با تحلیل شبکه مثل ابزارهای تشخیصی و نظارتی را می‌نویسد و عملکردهای مرتبط با سرورها و شبکه را توسعه می‌دهد. وظیفه پیکربندی و ارزیابی API-ها و یکپارچه سازی فناوری‌های جديد درون ساختار شبکه موجود نیز بر عهده این افراد است.

شرکت‌هایی که قصد استخدام یک برنامه نویس شبکه را دارند به دنبال کاندیدهایی هستند که 1 تا 3 سال تجربه برنامه نویسی با دانش کافی از مفاهیم برنامه نویسی چند رشته ای داشته باشند. برخی از مهارت‌های مورد نیاز این حرفه عبارتند از: مهارت در C++ / C ، درک مفاهیم ریاضی و پروتکل‌های شبکه (TCP ، UDP ، HTTP و غیره). همچنین دانش کافی در مورد پایگاه‌های داده و زبان‌های اسکریپت نویسی نیز برای کسب این شغل بسیار سودمند است.

  • میانگین درآمد سالانه یک برنامه نویس شبکه در حدود 95 تا 152 هزار دلار است.

3. مهندس شبکه بی‌سیم

از آنجا که میزان پذیرش دستگاه‌های بی‌سیم و محاسبات ابری در بازار به سرعت در حال افزایش است، تقاضا برای استخدام متخصصان ماهری که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند نیز روز به روز بیشتر می‌شود. مهندسان شبکه بی‌سیم (Wireless Network Engineer) افرادی هستند که با نصب، پیکربندی و نگهداری دستگاه‌های شبکه بی‌سیم سر و کار دارند. همچنین بعد از گسترش و رواج شبکه‌های گسترده نرم افزار محور (SD-WAN)، ظهور 5G و مجازی سازی نقش مهندسان شبکه بی‌سیم پررنگ تر شده است.

اغلب کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که علاوه بر مدرک لیسانس حداقل 4 یا 5 سال تجربه کاری نیز در این زمینه داشته باشند. گواهینامه‌هایی مثل Certified Wireless Network Professional (CWNP), Aruba Certified Mobility Associate (ACMA) و غیره نیز برای اثبات مهارت شما خیلی سودمند هستند. برخی از مهمترین مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه بی‌سیم عبارتند از: آشنایی کامل با دستگاه‌ها و پروتکل‌های بی‌سیم، توانایی بالا در تحلیل و حل مسئله، آگاهی از فایروال‌ها و نظاير این است.

  • میانگین دستمزد سالانه یک مهندس شبکه بی‌سیم چیزی در حدود 87 تا 106 هزار دلار است.

4. مدیر شبکه

هر سازمان و شرکتی به افرادی نیاز دارد که می‌توانند یک شبکه ارتباطی داده قابل اعتماد، ایمن و کارآمد را مدیریت و نگهداری کنند. و اینجا است که نقش یک مدیر شبکه (Network Administrator) آشکار می‌شود. مدیران شبکه مسئول استقرار، پیکربندی و نگهداری شبکه های کامپیوتری هستند. در شرکت‌هایی که از یک ساختار شبکه بزرگ برخوردار هستند، معمولا وظایفی مثل تجزیه و تحلیل، حل مسئله، ارزیابی ریسک و غیره بین گروه‌های مختلف کاری تقسیم بندی می‌شود.

مدیران شبکه باید در حوزه شبکه سازی تجربه کافی داشته باشند. برخی از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای این حرفه شامل دانش پشتیبان گیری و بازیابی نرم افزارها و استراتژی‌ها، دیواره‌های آتش، شبکه خصوصی مجازی، دانش کافی در زمینه راه اندازی و پیکربندی سخت افزار سرور و نظاير این است. علاوه بر مهارت‌های فنی، یک مدیر شبکه باید در زمینه مهارت‌های چند وظیفه‌ای، کار تیمی‌ و بین فردی نیز تخصص داشته باشد.

  • میانگین درآمد سالانه یک مدیر شبکه در حدود 68 تا 75 هزار دلار است.

5. مهندس سیستم

هر چه شرکت‌ها و سازمان‌ها از نظر فناوری بیشتر رشد می‌کنند، به موازات آن سیستم شبکه آنها نیز بزرگتر می‌شود. نگهداری چنین سیستم‌هایی کار ساده‌ای نیست و مهندسان سیستم (System Engineer) هستند که این‌گونه سیستم‌ها را اداره می‌کنند. آنها وظایف گوناگونی از جمله تحلیل سیستم‌های موجود، توسعه سیستم‌های کارآمد جدید، بازرسی منظم سیستم‌ها و نرم افزارها، بازبینی الزامات امنیتی و نظاير این را برعهده دارند.

مهندسان سیستم باید حداقل دارای مدرک لیسانس بوده و 2 تا 3 سال تجربه کاری داشته باشند. کارفرمایان بیشتر به دنبال استخدام کاندیدهایی هستند که در زمینه درک محیط‌های مبتنی بر لینوکس و یونیکس و همینطور نرم افزارهای اتوماسیون و خدمات محاسبات ابری مهارت دارند.

  • میانگین دستمزد سالانه یک مهندس سیستم چیزی در حدود 87 تا 100 هزار دلار است.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 7)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg